Bureaucode RIM

Bureaucode RIM (de RIM Code)

RIM bureaus leveren in alles een behoorlijke dienstverlening en houden (daarmee) het vertrouwen in de beroepsgroep en het vak van interim management hoog. RIM bureaus houden zich in de praktijkuitoefening aan de wet, de statuten, reglementen en overige regels van de RIM.

In onze Bureaucode RIM (de RIM Code) brengen wij de normen onder woorden die de RIM bureaus in acht behoren te nemen bij de uitvoering van het interim management vak. De kern van die regels is Vakkundigheid, Betrouwbaarheid, Verantwoordelijkheid en Onafhankelijkheid.

Deze gedragsregels maken inzichtelijk wat opdrachtgevers mogen verwachten van RIM bureaus en wat RIM bureaus mogen verwachten van elkaar. De gedragsregels zijn voor alle RIM bureaus te allen tijde bindend voor opdrachten die zijn verstrekt en/of worden uitgevoerd in Nederland.

In 2024 is een geheel geactualiseerde RIM Code verschenen. Bij deze Code is ook onze klachtenprocedure ingevoegd. In de Code werken we onze vier kernwaarden Vakkundigheid, Betrouwbaarheid, Verantwoordelijkheid en Onafhankelijkheid uit in heldere ‘good practices’. Elk RIM-bureau is daarop aanspreekbaar.

We staan altijd open voor uw vragen of opmerkingen over onze Code: [email protected].

Klachtenregeling

Op de naleving van de RIM Code wordt toegezien door de Klachtencommissie van de RIM. Deze Klachtenregeling is vastgelegd in de Code. De wijze waarop klachten kunnen worden ingediend en hoe ze worden behandeld is vastgelegd in de Klachtenregeling van de Code.

Bij de Klachtenprocedure wordt gekeken naar de wijze waarop het bureau zich jegens de klager heeft gedragen. De RIM Klachtenregeling beoogt te onderzoeken wat een ethische handelswijze behelst van bureaus in concrete (complexe) situaties.

De RIM hanteert deze Klachtenregeling om het mogelijk te maken dat personen hun onvrede uiten wanneer de dienstverlening van een lid van de RIM in hun ogen onvoldoende is geweest. De Klachtenregeling past daarmee in het algemene kwaliteitsbeleid van de RIM, omdat klachtenbehandeling een vorm van kwaliteitsbewaking is.

De klager behoudt altijd het recht om voor, tijdens en na de klachtenbehandeling door de RIM de normale rechtsgang te volgen.