Interim-managementbureaus blijven groeien, ondanks dalende tarieven en marges. Dat is een van de conclusies van een onderzoek onder interim-management bureaus dat ZiPconomy en ABN AMRO uitvoerden. Veranderkracht is voor organisaties momenteel harder nodig dan ooit en in zo’n klimaat is de vraag naar interim-managers groot.
Het onderzoek geeft een beeld van de interim-managementmarkt vanuit het perspectief van interim-managementbureaus. Er werkten 85 bureaus mee aan het onderzoek, onder andere een aantal RIM-bureaus. De interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch zijn de spelers in de markt positief en stijgt de omzet, blijkt uit het onderzoek. Bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Meer dan 35% van de respondenten verwacht voor de komende jaren een omzetgroei van tussen de 10 en 25 procent. Eén op de acht verwacht zelfs nog harder te kunnen groeien.
De verschillen tussen bureaus zijn wel fors. Een deel van de markt weet zowel de bureaumarge op oude niveaus te houden als bovenin de markt te zitten qua uurtarief. Dat geldt vooral voor de specialisten.
In het rapport wordt dieper ingegaan op de verschillende manieren waarop bureaus zich onderscheiden op de markt. Vak-specialisme heeft daarbij een duidelijke voorkeur. Daarnaast is er een opkomst van de ‘executive search’ benadering: focus op het vinden en selecteren van de juiste kandidaat. Dit bevestigt het beeld dat interim-management vaak onderdeel is geworden van een breder palet aan dienstverlening van een bureau.
Het volledige rapport van ZiPconomy en ABN AMRO is hier te vinden.
Dit onderzoek, waaraan ook een aantal RIM-bureaus heeft mee gedaan, richt zich puur op de bureaukant van de markt. De RIM heeft zelf onderzoek uitgevoerd onder opdrachtgevers naar de beleving van interim-management. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2020 gedeeld.